dinsdag 12 april 2011

Evaluatie van De Dingen

De ontdekkingstocht langs nieuwe ontwikkelingen in het kader van Web 2.0 heb ik zeer interessant en leerzaam gevonden. Een aantal dingen ga ik wellicht gebruiken, andere dingen boeien me persoonlijk minder en ik vraag me af hoe interessant ze zijn voor ons als organisatie of als DIV-afdeling.

Het eerste belangrijke dat ik met de 23 dingen heb opgestoken was wat-dat-allemaal-is, bloggen, RSS, social tagging, dat soort dingen. Grofweg wist ik het wel, maar zeer nuttig om er eens zelf mee bezig te moeten - meestal laat ik uit tijdgebrek dit soort onderzoekingen achterwege.
Ik heb ook een aantal interessante blogs gevonden. Zoals bijvoorbeeld die van Inge Angevaare, een oud-collega van me, die ik in persoon niet heel interessant vond maar die wel over interessante zaken blogt. Zaken die ik vanuit mijn vakgebied graag wil weten of zelfs moet weten, worden nu op een eenvoudig presenteerblaadje aangereikt.

Los daarvan vind ik het ook interessant om te discussiëren - of misschien zelf eens wat langer stil te staan bij - de toekomst van het DIV-vak. Mij lijkt veel werk van wat er nog bij ons in het bedrijf gedaan wordt, automatiseerbaar. De specifieke kennis die een DIV-er heeft wordt steeds minder noodzakelijk, ook door onderwerpen als social tagging en dat soort zaken. Het archiefwettelijk kader waar wij in werken, vereist het een en ander, maar ook het automatisch toekennen van metadata aan een registratie (bv. doordat op dossierniveau al metadata is toegekend) zal steeds sneller en eenvoudiger te realiseren zijn. Dit soort discussies en ontwikkelingen vinden toch juist ook veel plaats via het web.

Omdat ik het zo interessant vond wat we hier leren en vind dat wij als DIV-afdeling minstens een idee moeten hebben wat het allemaal is, heb ik de 23 archiefdingen ook doorgestuurd binnen de afdeling, met de tip daar eens wat tijd aan te besteden. Het werd redelijk enthousiast ontvangen, hoewel het bij ons, net als bij veel andere DIV-afdelingen, vrij triest gesteld is met Web 2.0: dat is toch echt het vak van de communicatieafdeling bij ons.

23-Archiefdingen was voor mij een zeer leerzame ervaring en een reality check: als halve ICT-er moet ik me toch schamen dat ik weinig wist van dit soort nieuwe ontdekkingen.

1 opmerking:

  1. Hallo Mirella,

    Prachtig dat je het ook al op de afdeling hebt geïntroduceerd. Was het doel alleen interesse opwekken of zat er nog meer achter? Ik ben namelijk wel benieuwd hoe men nu allerlei toepassingen van web2.0 concreet kan toepassen.
    Het ligt denk vaak ook niet aan de medewerkers maar het ligt eraan hoe men nog gewend is te werken in organisaties. In het boekje web2.0 van Davied van Berlo staat dat mooi verwoord: "de organisatie moet keuzemoglijkheden aanbieden zodat medewerkers zelf een persoonlijker en gebruikersgerichte werkomgeving kunnen inrichten. Medewerkers worden ondernemers, managers ondersteuners die het kader en de verwachte resultaten aangeven waarop de medewerker wordt afgerekend"

    groeten,
    Hester van Schijdnel

    BeantwoordenVerwijderen